Wybór komputera diagnostycznego do warsztatu nie jest łatwy, szczególnie jeśli jest to pierwsze urządzenie diagnostyczne, jakie przychodzi wybierać mechanikowi. Najczęściej wybór pada na urządzenie uniwersalne, które pozwala na dokonanie najpopularniejszej diagnostyki auta: sprawdzenie błędów, które wyświetlają się użytkownikowi, sprawdzenie akumulatora czy układu hamulcowego.
Ponieważ ceny komputerów diagnostycznych wahają się w dużych przedziałach od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, klienci często zwracają szczególną uwagę na cenę urządzenia oraz markę. Marka komputera diagnostycznego jest o tyle istotna, że wiąże się z serwisem urządzenia i łatwością ewentualnej gwarancji, co zapewnia komfort w sytuacji awarii. Warto wymienić choćby dwie popularne marki produkujące komputery diagnostyczne: AUTEL bądź TEXA.
Sama aplikacja obsługująca komputer diagnostyczny powinna być prosta w obsłudze, intuicyjna i szybka. Ważny jest też sposób podłączania komputera diagnostycznego do pojazdu. Idealnie jeśli połączenie pomiędzy komputerem a pojazdem zapewniają łącza oparte na Bluetooth, dzięki czemu samo urządzenie jest bardziej mobilne, a diagnostyka pojazdu może być przeprowadzana wygodnie z poziomu siedzenia kierowcy z komputerem diagnostycznym w dłoni.
Wybierając komputer diagnostyczny w pierwszym kroku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób będzie przedstawiał dane. Może on posiadać własny ekran, na przykład dotykowy 8 calowy wyświetlacz tak jak w przypadku modelu Autel MaxiSys MS906 BT, może też wykorzystywać aplikację, którą pobiera się na komputer dostępny w warsztacie i na nim wyświetlać dane, tak jak urządzenia z serii Navigator firmy TEXA. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoich zwolenników, coraz częściej jednak popularne są ekranowe testery diagnostyczne.
Niezależnie od tego, na jakim urządzeniu będą prezentowane dane ważna jest aktualizacja oprogramowania. Coraz nowe modele i roczniki aut muszą być na bieżąco wprowadzane do aplikacji. Warto przed zakupem upewnić się czy i ile kosztuje aktualizacja oprogramowania. Autel w swojej serii urządzeń MaxiSys w promocyjnych ofertach oferuje nawet 2 lata aktualizacji na start.
Dla każdego testera diagnostycznego podane są funkcje, które posiada. W zależności od producenta i modelu mogą one się różnić. Do popularnych możliwości należą:
- Automatyczny odczyt VIN
- Automatyczne skanowanie ECU
- Automatyczne kasowanie błędów
- Wyszukiwarka błędów online
- Procedury wg WorkShop Data lub Auto Data (procedury diagnozy, schematy elektryczne, lokalizacje uszkodzenia)
- Odczyt parametrów pracy
- Funkcje serwisowe poziom 1 (kasowanie inspekcji serwisowej, wymiana hamulców, akumulatora itp.)
- Funkcje serwisowe poziom 2 (kodowanie wtryskiwaczy, adaptacje zawieszenia, reflektorów itp.)
- Funkcje serwisowe poziom 3 (dostępne są wszystkie funkcje serwisowe)
- Kodowania ECU (włączanie/wyłączanie opcji w sterowniku)
- Funkcje i kodowanie online
Dodatkowo komputery diagnostyczne mogą być kompatybilne z innymi urządzeniami diagnostycznymi, najczęściej tej samej firmy, np. oscyloskopem urządzeniami ADAS itp.
Wybierając tester diagnostyczny klient musi być świadomy jego przeznaczenia. Część małych serwisów potrzebuje jedynie możliwości podglądu i kasowania błędów (np. serwisowych), serwisy wykonujące przeglądu techniczne i bardziej rozbudowane naprawy są zainteresowane znacznie większym zakresem prezentowanych danych.
Na koniec warto wspomnieć o możliwości sprawdzania i zaprogramowania przez komputer diagnostyczny czujników TPMS. Dzięki temu tester diagnostyczny przejmuje częściowo rolę testera TPMS – jest to spora oszczędność, o której warto pamiętać wybierając urządzenie.